Fisk86
1 Jan 1970
Erfaringer med EcoNordic WH4 fra Flexit
Hei folkens! Har leitet en del på forumet og funnet litt tråder som omhandler EcoNordic WH4, men veldig lite av dette er erfaringer og tilbakemeldinger. Vi funderer på dette anlegget og har tidligere snakket med folk både i Alta og Kristiansand som er fornøyde med systemet. Likevel får jeg innimellom kommentarer fra bransjefolk om minuser med systemet og at de for min del på nordvest landet burde velge en annen løsning.
Er det noen her som kort kan komme med de positive og negative erfaringene de har med anlegget?
Det siste varmepumpemontør fortalte meg når jeg nevnte jeg vurderte EcoNordic WH4, var at anlegget er veldig sensitivt på åpne dører og vinduer og var veldig støyende.
28 Mai 2023
#1Interessant å høre din brukererfaring. Har du erfaringer knyttet til de negative forholdene nevnt i innlegget til trådstarter? Tenker på sensitivitet for opne dører og vinduer, samt høyt støynivå. Vi har bestemt oss for EcoNordic WH4 i vårt nye hus, og har planlagt enheten plassert på vaskerom sammen med vaskemaskin, tørketrommel og sentralstøvsuger. - HSt
28 Mai 2023
#2Jeg skjønte ikke kullguttens referanse til ekstra ventilasjonsanlegg er det i utleie delen ? - Kullgutten
30 Mai 2023
#3[quote author=Per59 link=topic=107402.msg1015178 date=1685260202]Interessant å høre din brukererfaring. Har du erfaringer knyttet til de negative forholdene nevnt i innlegget til trådstarter? Tenker på sensitivitet for opne dører og vinduer, samt høyt støynivå. Vi har bestemt oss for EcoNordic WH4 i vårt nye hus, og har planlagt enheten plassert på vaskerom sammen med vaskemaskin, tørketrommel og sentralstøvsuger. [/quote] Jeg er usikker på hva som menes med at Econordic Wh4 er mer sensitivt for åpne dører og vinduer enn andre ventilasjonsanlegg. Ventilasjonsanlegget blir prosjektert ut fra størrelsen på boligen. I tillegg så lager Flexit en oversikt over hvor mye tilluft og avtrekk hvert rom skal ha. Så lenge tilluft og avtrekk er det samme som for f.eks et villavent anlegg så er jo tilluft og avtrekk lik? Er det kraften i tilluft og avtrekk som skal være dårligere i et Econordic WH4 anlegg? Støynivå er ikke et problem. Ingen støy ute, og veldig lite inne, slik jeg opplever det hvertfall. - Kullgutten
30 Mai 2023
#4[quote author=HSt link=topic=107402.msg1015182 date=1685264374]Jeg skjønte ikke kullguttens referanse til ekstra ventilasjonsanlegg er det i utleie delen ?[/quote] Hele boligen vår er på cirka 275 m2 inkludert utleie del. Econordic WH4 anbefales opp til 220 m2. Econordic WH4 dekker ventilasjonbehov for 'vår' del på cirka 210 m2, mens et ekstra ventilasjonsanlegg er installert i utleie del (cirka 65 m2). - andybandy
15 Sep 2023
#5Vi har EcoNordic WH4 i en renovert enebolig fra 1978 på 220 kvm, hvor vi har ettermontert balansert ventilasjon og vannbåren varme. Vi bruker Uponor gulvvarmesystem med trådløse termostater som styrer turvann til de ulike rommene. Flexit prosjekterte det balanserte ventilasjonsanlegget. WH4 står hos oss på vaskerommet rett under kjøkkenet. Det er ikke mye støy fra dette anlegget synes jeg. Ventilasjonsanlegget hører man ikke, og om det er helt stille i huset kan jeg høre varmepumpen de gangene den går om jeg står i etasjen rett over. Men hører den ikke på soverommene. Vi fikk lagt inn litt ekstra isolasjon i bjelkelaget over vaskerommet for å dempe eventuell lyd. Når det er sagt er det ikke ofte at varmepumpen slår inn, om det ikke er veldig kaldt. Varmtvannsproduksjonen er overraskende bra, og vår står konstant på Eco. Eneste gangene vi må øke varmtvannsproduksjon fra dette er når begge ungene skal fylle badekaret på tur. Da kan du aktivere boost funksjonen, som aktiverer elkolben. Huset vårt er isolert med 15 cm i veggene, og 3-lags Natre vinduer. Det er ikke noe problem for WH4 å holde varmen i huset. Du kan lett justere varmekurver og turtemperatur, slik at du finner et bra oppsett for huset. Jeg vil også nevne at vi hadde problemer med et kretskort i anlegget ved oppstart, og da kom Flexit og fikset opp umiddelbart. Service har også mye å si ved valg av et slikt anlegg. Det er også egen support kun for EcoNordic. Alt i alt veldig fornøyd.
Finn bedrifter
Se alleAmberhus-Norge
Amberhus er et norsk byggefirma med egen element fabrikk i Latvia
Arbeidsfolk
www.Arbeidsfolk.no er leverandør av arbeidslys, arbeidsklær, ryggekamera, blindsonekamera, Tyri Lights, Snickers Workwear, Waeco, vekselretter, ladeadapter, spenningsomformer, varsellys, markeringslys, Blåkläder
Arbeidsfolk.no
Askim Stenindustri
Asv Solar
Bank2
Benkeplatespesialisten
Betongmann
Biopeis
Biopeis - miljøvennlig design som varmer